Erfarenhetssidans - Gästbok



Kommentar:
sabrina56: Alltså fy h-e för sådana här läkare,jag har varit med om samma. Blir så förbannad på dessa okunniga läkare,att dom ens får lägga sig i något dom inte ens vet vad det är. Jag tycker du ska ringa RFHL och be dem att höra av sig till din läkare. Ring även beroendeklinik. Det är viktigt att du kommer i kontakt med dem som vet vad benso abstinens är. Om du kan så byt läkare kanske på någon annan ort helt och hållet!

Added: April 6, 2017
Delete this entry Svara Se IP adress


Kommentar:
Jag har nu kommit i en situation som gör mig ganska så panikslagen. Min kontakt med vården är en ST-läkare, som inte verkar ha en aning om vad bensoabstinens innebär. Försöker jag förklara så viftar hon bara irriterat bort det, "det borde ju vara över för länge sedan, det är bara ångest". Mellan raderna förstår jag att hon anser att jag är en hysterisk hypokondriker.
Hon har nu bestämt sig för att jag nu även ska sätta ut mitt Oxy-Contin (opiater) som jag fått sedan 20 år tillbaka. Att det skulle bli oerhört plågsamt för mig finns inte ens i hennes vildaste fantasier. Nu så SKA mina opiater sättas ut, och hon tar ingen som helst hänsyn till min bensoabstinens - för henne så existerar den inte.
Så nu har jag under några månaders tid även kämpat med opiatabstinens, och den vecka som sänkningen görs så kokar kroppen, jag varken äter eller sover, utan sitter mest som ett kolli i soffan.

Jag har skickat över papper från "Oberoende" där mina symtom förklaras, men är ganska så säker på att hon inte tagit sig tid att läsa igenom dem - de hamnade väl, i bästa fall, längst bak i journalen.

Att få henne att ringa till en Beroendeläkare skulle hon aldrig någonsin ta sig tid med. Jag bad om att få en remiss till Beroendekliniken, vilket hon skrev. Men min bensoabstinens nämnde hon inte ens. I det korta brev jag fick av henne, på sju rader, var "utsättning av opiater"
skrivet 3 gånger.Hon är både döv, och blind, när det gäller min bensoabstinens.
Att försöka byta läkare skulle bara göra saken ännu värre, för självklart står vården på hennes sida.

Vad jag nu undrar över är om någon vet om det finns något som jag kan skriva ut, och skicka till henne, där det tas upp detta med att två så starkt beroendeframkallande medel inte ska sättas ut samtidigt. Även när det gäller hur man verkligen mår under denna svåra abstinens.
Jag har letat en hel del, men inte riktigt hittat rätt text. Jag far så oerhört illa av alltihopa så att jag mer eller mindre ständigt är illamående p.g.a. detta. Jag kan inte skingra mina negativa tankegångar, och är ständigt gråtfärdig - allt känns så meningslöst.
Vad tror ni om att skriva till Klinikchefen och förklara min situation, eller blir det då bara ännu värre?
Tack på förhand!


Added: April 6, 2017
Delete this entry Svara Se IP adress


Kommentar:
sabrina56: Hej! Jag mår ungefär ganska lika,kanske att ångesten har förbättras med ungefär 0.5%...jaja man är ju tacksam om det blir någon förbättring även om så lite. Jag känner så väl igen det du skrev om att världen känns som en film. Det är detta som är sk Depersonalisation troligen, Jag kan också känna att det är som att befinna sig i en annan dimension där allt ser precis likadant ut som förut,fast det känns nytt ändå..och allt ser så skrämmande ut.
Ibland "känner" jag inte min kropp inifrån,psykiskt avdomnad. Och ibland känns det som jag inte kan se,fast jag ser...men det går liksom inte in. En annan beskrivning är att det känns nästan som man har dött.
Känner du igen mina beskrivningar?

Hur mår du idag? Har något mer symptom försvunnit?

Fortsätt kämpa på,detta kommer vara över en dag! Kram!


Added: April 6, 2017
Delete this entry Svara Se IP adress


Kommentar:

Privat post. Klicka för att se.



Added: April 5, 2017
Delete this entry Svara Se IP adress


Kommentar:
Gerd, här är det väl status quo, och de klassiska tankegångarna om att detta kommer att bestå för alltid. Just nu är det lite besvärligt med känslan av utanförskap. Ibland är det som om jag går omkring i någon annans hem, och det inte är mina saker. Jag trodde att detta obehagliga var överspelat, men så är det visste inte. Idag skulle jag göra iordning en smörgås, men kände mig plötsligt förvirrad, och visste inte vad jag skulle använda. Så det blev en sked, och det tog en stund innan jag kom på hur det skulle vara. Detta kan ju förstås även ske om man inte har abstinens, men det är så här med jämna mellanrum, och med ett obehag som jag annars inte har.
Men flera har sagt att innan man blir bra så brukar det rasa på som allra mest, och jag försöker tänka att så är det nog, utan att ha alltför stora förhoppningar.

Jag tycker som dig Gerd, att det är värst på morgnarna, och sedan blir det något "bättre". Det är med andra ord "dåligt, eller ännu sämre" - det lät nog väldigt negativt, men så är det.
Önskar att jag hade lite bättre aptit, allt smakar fortfarande metall, eller mögel.
Vill bli bra då det var ett tag sedan jag var hos tandläkaren, det hänger över.


Added: April 3, 2017
Delete this entry Svara Se IP adress


Kommentar:
Hej!
Ja,för mig är det rätt oförändrat,nätter och förmiddagar är ingen höjdare,tinnitus och dålig sömn på natten.Men em och kvällar är lugnare,då kan jag göra grejer..Slapp jag tinnitusen skulle jag känna mig skaplig, den tröttar och påverkar koncentrationen....
Hur mår du Sabrina? Tycker du det går åt rätt håll? Har du börjat gå ut nåt? Bättre delar av dagen??


Added: April 3, 2017
Delete this entry Svara Se IP adress


Kommentar:
Hur går det för dig Cara, hur mår du?
Och hur går det för dig Gerd, fortsätter det att gå åt rätt håll?


Added: April 3, 2017
Delete this entry Svara Se IP adress




Kommentar:
Tack Sabrina 56, det var uppmuntrande ord. Jag inser att den dagen jag tar adjö från tbl, så kommer jag verkligen att behöva stöd en lång period. Det är bara en tidsfråga innan jag är på den punkten. Sköt om Er hjältar & Kämpa på. Hoppas att jag snart är en av Er.

Added: April 1, 2017
Delete this entry Svara Se IP adress


Kommentar:
Pekka! Jag glömde att skriva att om du behöver någon att prata med, jämföra symtom o.s.v. så finns jag här. Det finns inget som heter för mycket, eller att man "tjatar". Det kan ibland vara svårt för omgivningen att sätta sig in i våran situation, för symtomen är så luddiga, och ibland helt obegripliga för andra.

Added: April 1, 2017
Delete this entry Svara Se IP adress


Kommentar:
Hej Pekka! Jag tycker att det är jättebra att du nu har tagit det första steget till att bli fri! Många vill inte ens tänka tanken, och det gällde även mig. Men så började jag märka att jag mådde fruktansvärt dåligt även om jag tog tabletterna, vilket berodde på den förrädiska toleransökningen. Kroppen ville bara ha mer och mer, och protesterade på sitt sätt. Mot slutet så började jag stamma, kände mig förföljd och fick den ena panikångestattacken efter den andra.
När jag tänker tillbaka så sätter jag först det i samband med abstinens. Men så slog det mig att det var det inte alls, jag stog fortfarande på högdos Xanor!

Så till slut så fanns det bara ett alternativ. Så här i efterhand skulle jag aldrig någonsin råda någon att sluta från den ena dagen till den andra, men just då fanns det ingen annan lösning på det hela.
Och visst fick jag panik när jag äntligen förstog att jag nu var i återvändsgränden, och inte längre kunde stoppa huvudet i sanden. Nu eller aldrig.

Jag har själv kommit en bit på väg, men har nog en hel del kvar. Som sagt, det är jättebra att du nu har börjat fundera på att befria dig från ett liv där mycket kretsar kring tabletterna.


Added: April 1, 2017
Delete this entry Svara Se IP adress
Powered by PHP Guestbook - brought to you by PHP Scripts
 
« First ‹ Prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa › Sista »