Erfarenhetssidans - Gästbok




Kommentar:
Hej Ove...!!

Har du varit med om de här Biverkningarna om elekriska spänningar i anskiket, eller nån annan kanske.....

Ove hur länge tog du benso innan du slutade och hur lång tid tog din nedtrappning....?

Mvh

Joahn


Added: June 3, 2007
Delete this entry Svara Se IP adress



Kommentar:
Nu rör jag om i grytan igen. Hade tänkt att stanna på 6mg i en månad men upplever nu elektriska känningar i ansikte och på armarna och har tidigare varit med om att dessa abstinens kan försvinna om jag justerar dosen eller i alla fall lindras. Jag har även lagt till en allergitablett till morgon dosen och en Atarax till kvälls dosen. Jag upplever dessa känningar främst strax efter jag intagit kvälls dosen, precis som om jag skulle vara allergisk mot Stesolid. Jag har i alla fall tagit bort ett milligram till nu, dvs är nu på 5mg. Och har för avsikt att ta den dosen i minst två veckor och sedan sänka till fyra osv.

Är det nån som vet hur det funkar. Kan man ta en Stesolid på morgonen bara lr måste man hålla på med dessa doser. Skulle lätt kunna hoppa över att ta den där halva tabletten på kvällen.

Nu skiter jag i abstinensen och rädslorna, dör jag så gör jag. Orkar inte åka till akuten igen. Har varit där varje dag hela maj…..

Ha det gått i sommar värmen……….. Om jag orkar lägger jag i båten i morron

Johan


Added: June 2, 2007
Delete this entry Svara Se IP adress



Kommentar:
Hej Johan!

Det jag menar är att diazepam (eller en annan benso) kan vara starten till en permanent typ av diffus spänninghuvudvärk som man sedan underhåller med andra typer av benso, typ alprazolam eller någon annan av de ca 25 olika preparat som finns att välja på.
Lite svårt att beskriva men jag upplevde den som att huvudet kändes spänt och lite halvvägs bortdomnat. Kommer ihåg att jag ofta kände mig trött i nacken på ett egendomligt vis.
Periodvis kunde jag få intensiva smärtor i höger bihåla och öga. De var så intensiva så jag drog ut två tänder i ett försök att dämpa smärtan. Man hittade inget fel då jag undersökte på sjukhuset.
Kulmen nåddes då jag satte ut pillren. Då var det verkligen intensivt under attackvisa perioder. Sedan försvann symtomen och har inte återkommit. Ser dem som ett typiskt abstinens eller toleransfenomen i mitt fall.
Beträffande utsättning kan jag bara konstatera att utvecklingen gått mot rekommendationer att sätta ut långsamt. Hur de hade blivit i mitt eget fall är enbart spekulationer då man omöjligt kan välja två vägar samtidigt.
Ha det gott.


Added: June 2, 2007
Delete this entry Svara Se IP adress



Kommentar:
Hej Ove

Menar du att man kan få ihållande huvudverk (kanske permanent) pga ett tidigare diazepam bruk. Du har aldrig talat om vad du fick för, förlängda utsättningssymtom, det skulle vara intressant att få veta, dels vilket eller vilka benso preprat du var i kontakt med samt om det var värt att sluta, med tanke på de oerhörda abstinenser som tillhör.

Tror du att du hade kunnat undvika dina förlängda utsättningssymtom om du trappat på ett annat sätt, ect

Mvh Johan


Added: June 2, 2007
Delete this entry Svara Se IP adress



Kommentar:
Tack, Pseudopolycytemi hittade det på nätet nu, verkar knnna vara något. Ska ringa min läkare imorron och be att få ta de rekommenderade proverna.

Johan


Added: June 1, 2007
Delete this entry Svara Se IP adress



Kommentar:
Hej Svglnd!

Din beskrivning av hur du började med diazepam stämmer ganska väl med hur mitt eget bruk började. Det finns en risk att den huvudvärk du beskriver var ett första tecken på ett begynnade beroende.
Det finns en möjlighet att den medicinering du för närvarande står på har sin grund i ett tidigare diazepambruk.
Det finns inga säkra låga medicinnivåer vad gäller benso och det enda sättet att få reda på om du själv eller dina kollegor (eller patienter för den delen) blivit beroende är att helt avstå från benso under någon/några dagar eller veckor för att se vad som händer. En kraftig reaktion och du har enligt min uppfattning svaret.

Inte alla blir beroende av bensodiazepiner men de som blir det riskerar också att få ett förändrad receptorsystem och det gör dem allt känsligare med ett allt större antal symtom under fortsatt bruk. När blockeringarna, som bensodiazepinerna skapat, släpper vid utsättning så sitter man med skägget i brevlådan och måste invänta att receptorerna återbildas till ursprunglig funktion. Det kan bli så svårt så man måste göra utsättningen gradvis genom en successiv nedtrappning som måste få ta den tid som behövs.

Läs gärna professor Heather Ashtons manual som finns i svensk översättning på evoca.info.

ha det gott


Added: June 1, 2007
Delete this entry Svara Se IP adress




Kommentar:
Kanske var en smula förhastad, slänger in en brasklapp.

Om du är genuint orolig kan du ju alltid be din allmänläkare att ta lite yttligare prover för att utesluta att det rör sig om en sekundär polycytemi.
De prover du behöver ta är LPK,TPK blodplättar, EVF (endast ett procentiellt värde) samt ett S-EPO, erytropoietin. Om dessa värden är normala har du förmodligen pseudopolycytemi, vilket är ofarligt och mkt vanligt när det gäller höga hemoglobinvärden.

Angående Stesoliden: När du slutar tillföra kroppen diazepam så blockerar du inte längre de receptorer som tidigare hindrat din naturliga stesshantering vilket kan öka på stressen under övergångstiden. Det kan ta hjärnan månader att återställa den normala stressnivån, ibland kan medicinering av ej vanebildande koncentrationer i blodet behöva sättas in för att kompensera övergången.

Hoppas du anser dig fått svar på din fråga.


Added: June 1, 2007
Delete this entry Svara Se IP adress




Kommentar:
Hej på dig Johan. I och med att ett normalt hemoglobinvärde allt som oftast ligger mellan cirkus 140-180 gram per liter så bör du inte hysa oro. Dra du ner på cigaretterna om du blossar och framför allt: stressa av!

Added: June 1, 2007
Delete this entry Svara Se IP adress



Kommentar:
Hej Svglnd

Trvligt att en läkare har hittat hit. Kan jag ställa en fråga om mitt Hb-värde enligt nedant besrivet. Det var högt kan de bero på stress relaterat till nedtrappningen av Stesolid 5mg.
Började på 30 för fem mån är nu nere i 6mg/dag..
Kan det finnas något samband mellan nedtrappningen och det förhöjfa HB-värdet 182..

Tacksam för svar...

Johan...


Added: June 1, 2007
Delete this entry Svara Se IP adress




Kommentar:
Ja du Ove.
Jag har jobbat som läkare inom psykiatrin på ett av de bättre sjukhusen i STHLM så länge att jag finner det rent barnsligt att sticka under stol med att det tas hem läkemedel samt att jag själv förser mig och mina anställda med adekvata s.k "chill-pills" om behov föreligger. Jag ser inget fel i detta då jag har fullständig utbildning och följaktligen kunskapen som krävs för att distribuera dessa mediciner även om det kanske inte faller helt inom lagens ramar, så att säga. Jag har under de 19 år jag varit verksam aldrig stött på en läkarkollega som varit kritisk till personligt bruk (på vår nivå av bensodiazepiner.
Det första medel jag förskrev mig själv, cirka två år efter examen, var diazepam, vilket jag sedan själv drog nytta av då jag vantrivdes i större sällskap och som jag även hade sömnbesvär samt enerverande huvudvärk följde såväl flunitrazepam som dolcontin.
Idag står jag endast på alprazolam, karisoprodol samt tramadol, men jag vet att det är vanligt att tyngre preparat skrivs ut regelbundet på både vårat och våra andra sjukhus här i huvudsta.


Added: June 1, 2007
Delete this entry Svara Se IP adress
Powered by PHP Guestbook - brought to you by PHP Scripts
 
« First ‹ Prev 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 911 Nästa › Sista »